top of page

פיזיותרפיה של רצפת האגן לשדרוג תהליך ההכנה ללידה, הלידה עצמה והשיקום שלאחריה


שיקום רצפת אגן


אם את בהריון, את בטח מהרהרת כיצד לעבור אותו בצורה הטובה ביותר עבורך ועבור העובר הגדל ברחמך.


דעי שיש מה לעשות! ישנם כמובן גורמים שאינם בשליטתך כמו נתונים גנטיים, אילוצים שונים או מצבי חירום . לעומת זאת, ישנם גורמים רבים אשר ניתן לשליטתך כמו: ההכנה ללידה, תנועתיות במהלך הלידה והשיקום שלאחר הלידה.


יותר ויותר נשים יולדות היום מבקשות ללדת בניתוח קיסרי, ולא בגלל שהן חייבות, אלא רק כדי לשמור על חוזקה של רצפת האגן ועל מנת למנוע קרעים של הפרינאום, שינוי במבנה שלו או תופעות כמו דליפת שתן, צניחה של איברי האגן וכאבים.


פיזיותרפיסטית של רצפת האגן אשר התמחתה בתחום ייחודי זה יכולה ללוות אותך משלב ההריון וההכנה ללידה, הלידה עצמה ועד השיקום הגופני לאחר הלידה על מנת להפחית סיכויים לסיבוכים בלידה ולמנוע נזקים לרצפת האגן.


ההכנה ללידה- בשביל מה?

היום אפשר לקרוא המון חומר תאורטי ואף מעשי דרך מדריכים שונים ברשת, אך המידע הזה רחב ככל שיהיה אף פעם לא יותאם ספציפית לך- לצרכייך, ליכולותייך ולקשייך.

הכנה ללידה כוללת הקניית ידע תיאורטי לגבי שלבי הלידה, מה מומלץ לעשות בכל שלב, מהן התנוחות המעודדות התקדמות טובה של הלידה ועוד. כמו כן, ולא פחות חשוב, חשוב שתקבלי ידע וכלים לזיהוי המצב הרגשי שלך בכל שלב ומה מומלץ לעשות על מנת לקדם את הלידה- כמו למשל- הפחתת גירויים, הורדת סטרס, התכנסות פנימה, התמקדות בנשימה ותנועה ושימוש במים.

היתרון בפנייה לפיזיותרפיסטית הוא בעובדה שזו יכולה לסייע לך גם בהכנה של רצפת האגן עצמה- עיסוי פרינאום, לימוד כיווץ והרפייה של שרירי רצפת האגן, טיפול בכאבי גב, שיפור היציבה תוך חיזוק שרירי הגוו והקלה על הנשימה ומערכת העיכול.



הלידה- את לא חייבת לשכב על הגב


עדיין בחלק נכבד מבתי החולים ובתוכניות הטלוויזיה למיניהן רואים נשים יולדות בשכיבה על גבן. בשכיבה על הגב 3 מתוך 4 פרקי האגן סגורים. הרחם לוחץ על כלי הדם וזרימת הדם לשלייה ולעובר פוחתת. על מנת ללדת בשכיבה על הגב האשה נאלצת להפעיל מאמץ אדיר נגד כוח הכובד. במקום זאת, מומלץ להעזר בכוח הכובד ולנסות תנוחות זקופות יותר כמו שכיבה או חצי ישיבה על הצד, עמידה תלויה, עמידת שש או עמידת ברכיים תמוכה.


לשמחתי, יותר ויותר חדרי לידה מאפשרים תנועה (גם עם אפידורל-עם תמיכות מתאימות) לפני הלידה ובמהלכה.


יש ביכולתך להשפיע רבות על מהלך הלידה, אולי יותר משחשבת.

ראשית, הפחיתי גורמי לחץ. דאגי לשקט בחדר לידה או למוזיקה שאת אוהבת, דאגי למלווה אשר מעורר בך בטחון ורוגע. בני משפחה או חברים יכולים לחכות בחוץ או לבקר אותך אחר כך.

שנית, העזרי בכל מה שמסייע להפחתת כאב:

  • מים- בשתייה, באמבטיה או במקלחת. המים מרגיעים, מורידים כאבים ועוזרים להתמודד עם הצירים.

  • Tens- מכשיר הנותן גירוי חשמלי להורדת כאב באמצעות אלקטרודות נדבקות שמונחות על הגב התחתון. יתרונו בכך שמאפשר שיכוך כאב טבעי ללא תרופות וללא תופעות לוואי. רצוי להשתמש כבר בצירים הראשונים על מנת לאפשר שחרור מספק של פרוסטגלנדינים- משככי כאב טבעיים של הגוף. ניתן להשכיר או לרכוש דרך הרשת או אצל אנשי מקצוע.

  • תנועה- תנועה מורידה כאב, מאפשרת ליולדת להתחבר לגופה ומדרבנת את האישה לשינויי תנוחה. התנועה מסייעת להתברגות העובר והתקדמותו בתעלת הלידה ובכך- מקדמת את הלידה. כמו כן, תנועה של האישה בשלב הצירים עשויה להפחית את הצורך בניתוח קיסרי.

  • תנוחות מומלצות הן תנוחות זקופות ותנוחות אסימטריות. למשל- רכינה על קיר בעזרת הידיים כשהרגליים בתנוחת פסיעה, ישיבה על כדור, הליכה, מדרגות, סיבובי אגן בעמידה כשרגל אחת על מדרגה ועוד.


הגעה לחדר לידה מוכנה כשאת מכירה את התנוחות המומלצות בכל שלב של הלידה, תגביר את הסיכויים שיאפשרו לך לנוע ואף בחלק מהמקומות ישמחו ללוות אותך ולעזור לך בך.

לסיכום, הכנה טובה ללידה- פיזית ומנטלית- יחד עם תנועתיות בלידה עשויות להפחית את הצורך בהתערבויות כמו חיתוך הפרינאום (אפיזיוטומי) ולתרום ללידה מספקת יותר עם פחות עתידי לרצפת האגן.


ומה אחר כך? אחריי המבול?

לא כדאי. על מנת למנוע את המבול, או יותר נכון את הדליפה (של השתן, הגזים או הצואה) לאחר הלידה, חשוב מאוד לתרגל את שרירי רצפת האגן. מומלץ להתחיל כבר מיד לאחר הלידה מכיוון שהתרגול מסייע להורדת הנפיחות ושיפור זרימת הדם ע"י אפקט שאיבה (PUMP MECHANISM) ובכך מסייע להחלמה. בנוסף, נמצא שנשים שמתרגלות את שרירי רצפת האגן יסבלו פחות באופן משמעותי מדליפות שתן וצניחה של איברי האגן. כמו כן, התרגול חשוב לשימור ההנאה מיחסי מין.

ניתן לבצע בשכיבה על הגב, בישיבה או בעמידת שש- 12 שניות של כיווץ שרירי רצפת האגן- כל 3 שניות לאסוף חזק יותר את רצפת האגן פנימה ומעלה -כאילו מנסים לעצור את זרם השתן. חשוב לא לתרגל עצירת זרם שתן כרוטינה אלא רק פעם-פעמיים לצורך זיהוי של פעולת השרירים. זה חשוב על מנת שלא להזיק לשלפוחית השתן. מומלץ לחזור על התרגיל 10 פעמים, פעמיים ביום.


זהו תרגול בסיסי שמתאים לשלבים הראשונים לאחר הלידה וכדאי לבצע על בסיס יומי- לפחות פעמיים ביום. על מנת לוודא שאת אכן מכווצת נכון וכדי להדריך אותך לתרגול מתקדם יותר מומלץ לפנות לטיפול פיזיותרפי של רצפת האגן.


בתקופה שלאחר הלידה, הטיפול בתינוק הינו אינטנסיבי ביותר, גופך עדיין בתהליך החלמה ובימנו החזרה לשגרה מהירה מידי. לעיתים תחושי בכאבי גב, מבנה הבטן שהשתנה עלול להציק לך, המשקל שעדיין לא ירד- כל אלה ניתנים לשינוי והם ישתפרו בהדרגה. גם כאן, לפיזיותרפיה יש פתרונות.


על מנת לצלוח את השנה הראשונה לאחר הלידה על הצד הטוב ביותר, מומלץ שתקבלי הרבה תמיכה ותאפשרי לעצמך לנוח, הימנעי ממאמצים מיותרים, בצעי פעילות גופנית- גם הליכה עם העגלה ו/ או תרגילים עדינים בבית עם התינוק זה מצויין! לא חייבים להתחייב כרגע לחדר כושר לשנה....ותדעי שגם תקופה לא פשוטה זו - תעבור☺


כתבה: זוהר כהן

פיזיותרפיסטית מוסמכת- אורטופדיה ורצפת האגן

הקרייה הרפואית רמב"ם

קליניקה פרטית- כפר חסידים



פוסטים אחרונים:
ארכיון
חיפוש לפי תגיות
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page