top of page

פיזיותרפיה לרצפת האגן לאחר לידה


יולדת יקרה, מזל טוב לך ולבני משפחתך!


בתום ההריון והלידה ,מתחיל תהליך ההתאוששות של גופך. השלב הראשוני הוא משכב הלידה אשר מתחיל עם צאת השילייה ונמשך כ- 6 שבועות. בדף זה תמצאי הסבר לגבי השינויים הצפויים בגופך בעקבות ההריון והלידה וכיצד להתמודד עמם.


בתקופת ההריון עבר גופך שינויים רבים: יחד עם השינויים ההורמונליים, יציבתך השתנתה, משקל הגוף עלה, שרירי הבטן התארכו ונחלשו, ומפרקי האגן התרחבו על מנת לאפשר את יציאת התינוק.


במהלך הלידה, שרירי רצפת האגן והבטן חווים מאמץ אדיר, מה שעשוי לפגוע בתפקודה התקין של רצפת האגן. קרעים בדרגות שונות, חיתוך חיץ (אפיזיוטומי), זמן לחיצות ממושך, ולידה מכשירנית עשויים להעלות אף יותר את הסיכון לנזק ברצפת האגן והחמרה של הסימפטומים.


חשוב במיוחד בתקופה זו שלאחר הלידה לשמור על יציבה בריאה וללמוד כיצד לתפקד בצורה נכונה ויעילה עם הגוף.


פיזיותרפיה לרצפת האגן כוללת ייעוץ, אבחון וטיפול בבעיות העלולות להטריד בתקופה זו: כאב או קושי בהתרוקנות, בעיות בשליטה על הסוגרים (בריחת שתן, צואה או גזים), כאבי גב, כאבים בקיום יחסי מין, עצירות ועוד. הטיפול מבוצע על ידי פיזיותרפיסטית אשר עברה הכשרה ייעודית לתחום רצפת האגן.


מהי בעצם רצפת האגן?

כשמה כן היא- רצפת האגן ממוקמת בתחתית של האגן, בנויה כערסל וכוללת שרירים, כלי דם וסיבי עצב.


שרירי רצפת האגן הינם השרירים התומכים באיברי האגן ומרכיבים את הסוגרים של מערכת השתן, הנרתיק ומערכת העיכול. מכאן שרצפת אגן בריאה חשובה לתפקוד תקין של הסוגרים, לשמירה על מנח איברי האגן במטרה למנוע או לטפל בצניחות ולתפקוד תקין של מערכת המין.


כמו כן, קבוצת שרירים זו מהווה חלק ממערכת שרירי היציבה ולכן משפיעה על היציבה שלך ומושפעת ממנה.


מתי כדאי לפנות לטיפול פיזיותרפי?

לא מעט נשים בהריון ואחרי לידה חוות קושי עקב תפקוד לקוי של רצפת האגן אשר עשוי להתבטא בתופעות הללו:

הליכה תכופה לשירותים; קושי בהתאפקות למתן שתן; דליפת שתן כתוצאה ממאמץ כמו: שיעול, עיטוש, צחוק, קפיצה או הרמת חפץ; דליפת צואה/ גזים; כאבי גב תחתון בטן ואגן; עצירות וקשיי התרוקנות; תחושה של כבדות בנרתיק וצניחה של אחד או יותר מאיברי האגן; קרעים, תפרים וצלקות לאחר לידה וכאבים ביחסי אישות.

במצבים אלה מומלץ לפנות לבדיקת רופא גניקולוג/ אורולוג/ אורוגניקולוג ולטיפול פיזיותרפי.


מה אפשר לעשות בינתיים?

התחילי בתרגול שרירי רצפת האגן מיד לאחר הלידה: כדי לזהות את השרירים הסוגרים היעזרי ב"מבחן עצירת השתן" אותו מותר לבצע פעם- פעמיים בלבד. כאשר את מטילה שתן נסי לעצור את הזרם- זוהי פעולת כיווץ השרירים. תרגיל זה מבוצע אך ורק כדי ללמוד מהי תחושת כיווץ נכונה, שאר האימונים יעשו "על יבש". דרך נוספת לזהות את השרירים היא לכווץ את פי הטבעת כמו שקורה בזמן שיש לחץ של גזים ולא מתאפשר לשחררם. במהלך הכיווץ צריכה להתרחש סגירה והרמה של הסוגרים.


תרגול בישיבה:


זהו מנח נוח וזמין לתרגול אך ניתן ורצוי לתרגל במנחים שונים (שכיבה או עמידה למשל).

שבי זקוף על כסא והרגישי את אזור פי הטבעת והנרתיק. כווצי את פי הטבעת והנרתיק. הרגישי כי בעת הכיווץ נסגרים פי הטבעת והנרתיק, ומתנתקים מעט מהכסא (ולא נדחפים כלפיו).

החזיקי את הכיווץ 3 שניות ושחררי. נוחי חמש שניות וכווצי שנית. כך 10 פעמים, פעמיים ביום.

בהדרגה העלי את משך זמן הכיווץ, ונסי להגיע לכיווץ בן 10 שניות


בזמן ביצוע התרגילים הקפידי:

*לנשוף- להוציא אוויר דרך הפה עם שפתיים סגורות מעט כמו שאומרים פווווו

*לכווץ את שרירי רצפת האגן מבלי "לערב" את שרירי הבטן, הישבן והירכיים. זה בסדר אם תרגישי ששרירי הבטן משתתפים בכיווץ אך חשוב שהכיווץ יתחיל בשרירי רצפת האגן ויתרכז שם.

* לנוח בין הכיווצים ולחוש הרפייה מלאה של השרירים בין כיווץ לכיווץ.


חיזוק השרירי הרחב בטני בעמידת שש:

כפות ידיים וברכיים על מזרן, פישוק ברוחב האגן. כפות הידיים מתחת לכתפיים. כווצי את שרירי רצפת האגן, ושאבי את הבטן התחתונה פנימה תוך כדי נשיפה. החזיק 2-3 שניות והפי. בזמן ההרפיה, הבטן הרגישי את הבטן יורדת מטה עם כוח הכובד והאוויר נכנס פנימה. חזרי על התרגיל 10 פעמים או יותר, פעם ביום.


שימוש נכון בגוף בפעולות היומיום:

על מנת למנוע ו/ או לטפל בכאבי גב כדאי להתנהל נכון עם הגוף בסדר יום העמוס של הטיפול בתינוק.

  • התאימי את משטח הטיפול בתינוק לגובה המותניים או יותר על מנת להימנע מתנועות כיפוף או פיתול ממושכות של הגוו.

  • שמרי על יציבה זקופה, גם כאשר את עם התינוק בתוך מנשא.

  • בעת הרמת ילדך או משא כבד הקפידי לכווץ סוגרים ולאסוף את הבטן פנימה תוך כדי נשיפה, להתכופף מהברכיים ולהחזיק את הילד או המשא כמה שיותר קרוב לגופך.

  • בהנקה- וודאי כי רגלייך וידייך תמוכות, אם הגב התחתון מציק מומלץ להניח כרית בשקע המותני. קרבי את התינוק אלייך (אפשר להניח אותו על כרית הנקה) ולא את גופך אל התינוק.


ועוד קצת טיפים:

  • רוקני את שלפוחית השתן רק כאשר את מרגישה צורך ברור. מותר להתאפק, כמובן בגבולות הסביר. אם עברו יותר מ- 4 שעות מהפעם האחרונה שהתרוקנת כנראה שלא שתית מספיק או שהתאפקת יותר מידי.

  • כשיש צורך בפעולת מעיים- לא להתאפק.

  • בזמן הטלת שתן או פעילות מעיים, שבי על האסלה והרפי את רצפת האגן. הימנעי מלחיצות. אם את מרגישה צורך ללחוץ, מומלץ שתיבדקי ע"י רופא/ פיזיותרפיסטית העוסקים ברצפת האגן.

  • לכווץ את שרירי רצפת האגן על ידי כיווץ חזק וממושך לפני ובמהלך כל מאמץ של שרירי הבטן (שיעול/ עיטוש/ הרמה של הילד, עגלה, סלקל או משא אחר/ אימון שרירי בטן)

  • רצוי להמעיט בשתיית משקאות מוגזים/ אלכוהוליים/ המכילים קפאין כמו: קפה, תה שיש בו קפאין, קולה וכו'. תה צמחים ללא קפאין מותר.

  • כחלק מתהליך החזרה לתפקוד ול"גיזרה" מומלץ לחזק את שרירי הירכיים, הבטן, זוקפי הגב. חשוב שתחזרי לפעילות גופנית מבלי לגרום לנזקים או להחמיר נזקים קיימים. לכן, רצוי כי לפני חזרתך לפעילות גופנית תיוועצי עם פיזיותרפיסטית לרצפת אגן לשם הערכה והדרכה מותאמת אישית.


מאחלת לך הסתגלות קלה לשגרה החדשה והמאתגרת של האמהות☺


בכל שאלה אל תהססי לפנות אלי







פוסטים אחרונים:
ארכיון
חיפוש לפי תגיות
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page